EmmaReist u voor het eerst naar Sri Lanka, hoe zit het met het lokale vervoer? Maakt u zich hier zorgen over?



Sri Lanka heeft een breed scala aan vervoersmogelijkheden, waaronder taxi’s, tuk-tuks, bussen en treinen, maar als je in het buitenland bent, is er veel dat je niet weet over hoe je je moet verplaatsen, hoeveel het kost en hoe veilig het is.
Dit artikel behandelt de belangrijkste vervoersmethoden in Sri Lanka en vergelijkt de voor- en nadelen van elk.
De eigen ervaringen van de auteur zijn ook opgenomen om uit te leggen welke vervoersmiddelen worden aanbevolen vanuit het oogpunt van een reiziger en voor wie. De conclusie is dat voor korte reizen gecharterde taxi’s (privéauto’s) met chauffeur het meest comfortabel, veilig en efficiënt zijn.
Laten we de redenen hiervoor eens nader bekijken, waaronder treinen, bussen, tuk-tuks (taxi’s op drie wielen) en zelfs een taxi-dispatch app. We geven ook wat tips over hoe je ze flexibel kunt combineren en wat reisverhalen.
Basisprincipes van binnenlands reizen in Sri Lanka: afstanden en wegomstandigheden
Sri Lanka is een eilandland dat ongeveer 1,5 keer zo groot is als Nederland. Het lijkt misschien klein op een kaart, maar de belangrijkste toeristische attracties liggen verspreid over het eiland en zijn verrassend ver van elkaar verwijderd.


Sri Lanka heeft bijvoorbeeld acht Werelderfgoederen, maar ze liggen verspreid in alle richtingen, waardoor reizen meer tijd kost dan verwacht.


Daarnaast vereisen de wegeninfrastructuur en het terrein aandacht. Hoewel er de afgelopen jaren in sommige delen van het land snelwegen zijn aangelegd, bestaat het grootste deel van de regio voornamelijk uit kronkelige openbare wegen en bergwegen. De wegen zijn druk met een verscheidenheid aan voertuigen, waaronder bussen, vrachtwagens en tuk-tuks, en files komen vaak voor. Snelheid is niet mogelijk in de buitenwijken en bergachtige gebieden, en rondrijden vergt tijd en geduld.
Voorbeeld van de werkelijke reistijd: de reis tussen Colombo en Kandy (ongeveer 120 km) duurt ongeveer 3 uur met een langeafstandsbus met airconditioning, 2,5-3 uur met een sneltrein en kan meer dan 4 uur duren met een lokale trein.



In steile bergachtige gebieden kunnen treinen zo langzaam zijn dat ze belachelijk worden gemaakt als ‘Sri Lankaanse spoorwegen zijn slakkengang’… De situatie op de weg is vergelijkbaar: inhalen en onderbreken is zelfs op de hoofdwegen aan de orde van de dag.
De lokale bevolking maakt zelfs zwarte grappen over ‘goede claxons, goede remmen en een beetje geluk ‘, waardoor het voor beginnende bezoekers erg moeilijk is om zelfstandig te rijden.
Daarnaast zijn veiligheidsoverwegingen ook belangrijk. Het ministerie van Buitenlandse Zaken van elk land herinnert bezoekers eraan om “te zorgen voor veilig vervoer wanneer ze binnen Sri Lanka reizen”. Vooral wanneer u ’s avonds laat reist of het openbaar vervoer gebruikt, moet u erg voorzichtig zijn met risico’s op criminaliteit zoals zakkenrollerij en afzetterij door slechte chauffeurs.
De richtlijnen van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken waarschuwen zelfs dat “het gebruik van lokale openbare bussen om veiligheidsredenen wordt afgeraden”. Zorg voor een betrouwbaar vervoermiddel, zelfs als je iets meer moet betalen, voor een veilige en comfortabele reis.
Kies op basis van het bovenstaande je vervoermiddel op basis van je reisprioriteiten, of je nu goedkoop op avontuur wilt of voorrang geeft aan efficiëntie en veiligheid, ook al kost het iets meer. Hieronder volgt een uitleg van elk vervoermiddel, met specifieke tips en verhalen over het gebruik ervan.
Reizen met de trein (treinreis)




Voordelen:.
- Supergoedkoop: tarieven zijn goedkoop, zelfs over lange afstanden, rond een paar honderd yen (bijv. een derde klas treinrit van ongeveer 120 km kost ongeveer 180 roepies = ongeveer 0,5 euro).
- Veel routes met spectaculaire landschappen: veel trajecten hebben prachtige landschappen, zoals hoogvlaktes en kustgebieden, waardoor de reis zelf een ‘sightseeing trip’ wordt.
- Zitplaatsen in de 1e en 2e klas: treinen in de 1e en 2e klas hebben gereserveerde zitplaatsen en bieden relatief comfortabel reizen. Sommige treinen hebben airconditioning en slaapwagons.
Nadelen:.
- Onbetrouwbaar: vertragingen komen vaak voor en treinen komen niet op tijd aan. Treinen zijn ook traag om te beginnen.
- Drukte en vermoeidheid: 3e klas wagons zijn altijd overvol en de harde houten stoelen maken lange ritten fysiek zwaar. Staan of vechten voor een zitplaats komt vaak voor.
- Zakkenrollers zijn essentieel: er zijn meldingen van diefstal van bagage aan boord, dus je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn. Wees voorzichtig met waardevolle spullen.
Sri Lanka Railways maakt nog steeds gebruik van spoorlijnen die tijdens de Britse overheersing in de 19e eeuw zijn aangelegd en die Colombo verbinden met grote steden en toeristische bestemmingen.
De totale lengte van de lijn is niet erg lang, maar het beste aan reizen per trein is het gevoel van reizen in een langzaam rijdende trein. De Highland Railway is bijzonder populair.


De route van de oude hoofdstad Kandy in het midden van het land naar het bergresort Ella, via de theeproducerende regio Nuwara Eliya, is een van de mooiste trajecten in Zuid-Azië en is beschreven als ‘het mooiste treinraampje ter wereld’.
Dit deel van de route staat ook wel bekend als de ’theetrein’ en biedt een perfect uitzicht op groene theeplantages, prachtige valleien en de prachtige Nine Arch Bridge, die de passagiers vermaakt.



De reis zelf zal een onvergetelijke ervaring zijn, omdat je uit het raam kunt kijken en de bries kunt voelen als de trein vertraagt, of kunt zwaaien naar de kinderen langs de route.
Een andere geweldige optie is de kusttrein van Colombo zuidwaarts naar Galle en Mathara. Dit is een opwindende route met het blauwe water van de Indische Oceaan aan je rechterhand en is een populaire manier om badplaatsen te bezoeken.





De auteur was ook onder de indruk van de sprankelende zee vanuit de treinraampjes toen hij op de trein naar Galle stapte. Ik genoot ook van een snack van een verkoper in de trein en maakte een praatje met de lokale passagiers, wat de reis nog spannender maakte.
De aantrekkingskracht van de spoorwegen zijn de lage tarieven. Zelfs lange afstanden kunnen tegen verrassend lage tarieven worden afgelegd. Bijvoorbeeld, tussen Colombo en Kandy, zoals hierboven vermeld, kost het slechts ongeveer 180 roepies (ongeveer EUR 0,5) in de derde klas en ongeveer 500 roepies (ongeveer EUR 1,4) in de eerste klas.
Er zijn drie klassen zitplaatsen op de belangrijkste routes: de eerste klas is volledig gereserveerd en voorzien van airconditioning, en sommige treinen beschikken ook over observatiewagons en slaapwagons; de tweede klas is ook comfortabel, met gereserveerde zitplaatsen voor exprestreinen, die van tevoren geboekt kunnen worden, en de zitplaatsen hebben iets meer kussens.
Derdeklassers daarentegen zijn in principe ongereserveerd en hebben alleen houten banken. De treinen zitten altijd vol met forenzen en studenten, dus lange ritten kunnen behoorlijk inspannend zijn. Voor een comfortabele reis is het aan te raden om zo vroeg mogelijk een gereserveerde zitplaats in de 1e of 2e klas te reserveren.
Tickets voor gereserveerde zitplaatsen zijn 30 dagen voor vertrek verkrijgbaar bij de kassa’s van de grote stations. Je kunt ook telefonisch of online reserveren via de officiële website van Sri Lanka Railways (*5% commissie wordt toegevoegd als je via de officiële website koopt).
Sinds kort bieden reisboekingswebsite 12Go en andere websites een proxy aankoopservice aan, wat het nog handiger maakt. Regel het zo vroeg mogelijk, want piekperiodes en populaire hooglandspoorroutes zijn vaak meteen volgeboekt.



Zoals vermeld bij de nadelen, zijn de grootste nadelen van treinreizen dat treinen niet op tijd rijden en dat reserveringen moeilijk te krijgen zijn.
Treinvertragingen zijn aan de orde van de dag en een vertraging van één of twee uur is niet verrassend. Vooral als je onderweg vanaf een station rijdt, stapelt de trein vaak vertragingen op in het vorige traject, waardoor het onmogelijk is om te voorspellen hoe laat hij aankomt…
Bovendien is er bij het instappen een hevige strijd om zitplaatsen in de niet-gereserveerde rijtuigen. Als je grote bagage bij je hebt, kunnen de dekken en gangpaden overvol zijn met mensen, waardoor je moeilijk kunt bewegen. In sommige gevallen word je vlak voor het vertrek van de trein overgeplaatst naar een ander perron. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je aan de passagiers om je heen moet vragen: “Gaat deze trein correct naar XXX?”. Wees flexibel en vraag bijvoorbeeld aan andere passagiers om je heen: “Is dit de juiste trein voor XX?
Pas ook op voor zakkenrollers en dieven. Er zijn meldingen van mensen van wie de rugzak is opengeritst in drukke treinen of van mensen die hun bagage uit de bagagerekken hebben gehaald. Neem voorzorgsmaatregelen zoals waardevolle spullen bij je dragen en ze voor je houden, en grote bagage altijd in de gaten houden.
Over het algemeen zijn treinen een vervoermiddel dat “meer nadruk legt op de sfeer van de reis dan op efficiëntie “. Als je genoeg tijd hebt en wilt genieten van het spectaculaire landschap, is dit het vervoermiddel dat je zeker moet gebruiken.
Als je echter een strak schema hebt, is het belangrijk om niet te overdrijven en rekening te houden met het risico op vertragingen door bussen en auto’s te combineren. De treinreizen van Sri Lanka zijn niet eenvoudig, maar als je het goed aanpakt, kunnen ze het hoogtepunt zijn van een reis die je nooit zult vergeten.
Trivia: trein en eigen auto combineren
Je denkt misschien: “Ik wil alleen de trein nemen op het gedeelte van de theetrein over het plateau, maar de rest van de reis wil ik efficiënter met de auto doen!”. In sommige gevallen kun je dit doen. Taxicharters (zie hieronder) zijn een flexibele manier om aan dergelijke wensen te voldoen. Als je bijvoorbeeld de trein tussen Kandy en Ella wilt nemen, kun je het gecharterde voertuig vragen om je naar het treinstation van Kandy te brengen en je op het station van Ella weer op te halen. Als de chauffeur bekend is met het gebied, kan hij of zij je misschien helpen met het regelen van treinkaartjes.
De auteur heeft ooit op deze manier een theetreinreis opgenomen en het bespaarde hem echt de moeite om zelf de kaartjes te boeken. Als je een mooie trein wilt nemen maar ook efficiënt wilt zijn, moet je zeker je charterchauffeur om advies vragen.
Met een taxicharter (privé-auto met chauffeur)




Voordelen:.
- Zeer efficiënt en flexibel: je hebt je eigen privé-auto, dus je kunt je route en bestemmingen vrij indelen. Minimale verspilling van reistijd, zodat u de dag optimaal kunt benutten.
- Comfort en veiligheid: je reist in een schone auto met airconditioning en je kunt je bagage altijd in de auto laten. Gemoedsrust met een betrouwbare, professionele chauffeur.
- Minder zorgen over de taal: met een buitenlands servicebedrijf kun je vlot communiceren in het Engels. De zekerheid dat de chauffeur je op allerlei manieren kan helpen, zelfs als je nieuw bent in de omgeving.
Nadelen:.
- Duurder: Duurder dan openbaar vervoer. Als de groep de kosten echter verdeelt, kunnen de kosten per persoon aanzienlijk worden verlaagd.
- De keuze van de chauffeur is belangrijk: je moet een betrouwbaar bedrijf en een goede chauffeur kiezen. Het is belangrijk om de reputatie van het bedrijf te controleren, aangezien de kwaliteit van de service varieert.



Taxi charters (privé autohuur met chauffeur) worden door veel toeristen gebruikt als ze naar Sri Lanka reizen.
Dit is ook bekend als een zogenaamde ‘auto charter’ service, waarbij een privé auto chauffeur samen wordt geregeld volgens uw reisroute, en u bent vrij om zoveel te rijden als u wilt tijdens de reis, en u te brengen waar u maar wilt. Er is geen flexibelere manier om je efficiënt te verplaatsen op afgelegen toeristische bestemmingen en de tijd- en energiebesparingen zijn enorm.
Je kunt bijvoorbeeld een ‘drie Werelderfgoedlocaties op één dag’-tour doen, wat tijdrovend en moeilijk te doen is met het openbaar vervoer, door van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat een privéauto te nemen.
Je kunt onderweg stoppen bij elke winkel die je maar wilt, of je bestemming op een dag veranderen. Je kunt je bagage altijd in de auto laten, zodat je met lege handen bezienswaardigheden kunt bezoeken, en je kunt tijdens de reis een pauze inlassen om een kopje thee te drinken of een dutje te doen in de auto.



Het is de perfecte oplossing voor reizigers die in korte tijd veel willen zien .
Chartertarieven variëren afhankelijk van het type voertuig en het plan, maar de algemene marktprijs ligt rond $80-$100 (ongeveer EUR 75-95) per dag. Op het eerste gezicht denk je misschien “is het duur?”. Misschien wel.



Maar denk er eens over na. Als je in Europa bijvoorbeeld een dag een taxi huurt, kost je dat duizenden euro’s. Ter vergelijking: in Sri Lanka kun je voor deze prijs van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat zoveel rondrijden met een chauffeur als je wilt.
Als je voor een langere periode chartert, moet je ook betalen voor de maaltijden en het verblijf van de chauffeur, maar het feit dat dat allemaal bij deze prijs is inbegrepen, is een aantrekkingskracht die alleen een opkomend land kan bieden. Met de recente waardevermindering van de yen is de prijs bovendien goedkoper als je hem omrekent naar Japanse yen (en even voordelig als je hem in euro bekijkt).
Een groep van drie of vier personen kan bijvoorbeeld een tarief van rond de 20 euro per persoon per dag krijgen. Afhankelijk van het aantal personen kunnen zelfs langeafstandsreizen in sommige gevallen goedkoper zijn dan openbaar vervoer (bus trein).
De prijs voor een charter is meestal een vaste prijs, waarin alles is inbegrepen zoals benzine, hoge snelheid, maaltijden van de bestuurder en accommodatie (controleer de prijs wanneer je van tevoren een offerte maakt). Je hoeft je geen zorgen te maken dat er onderweg extra kosten in rekening worden gebracht.
Ook als je de bestemming wilt wijzigen of tijdens de reis een plotselinge omweg wilt maken, kun je dat flexibel doen in je eigen auto. De schrijfster vroeg zelfs aan een theewinkel waar ze onderweg een bordje van zag, of ze even langs mocht gaan. Ik vroeg hen of ik langs mocht gaan bij een theewinkel waar ik onderweg een bord van zag.



De mogelijkheid om een reis in je eigen tempo op te bouwen, zonder onder tijdsdruk te staan, is een luxe die alleen een gecharterd voertuig kan bieden.
Charters zitten vol voordelen, maar een nadeel is dat ze duurder zijn dan andere vervoersmiddelen. Maar nogmaals, vergeleken met de prijzen in Europa en de VS is het veel goedkoper en de voordelen (veiligheid, comfort en tijdsbesparing) zijn het meer dan waard.



De voordelen zijn ook onmeetbaar, omdat je jezelf niet vermoeit op de weg en je je kunt concentreren op sightseeing, zelfs met een beperkt reisschema.
Het is mogelijk om een auto te huren en zelf te rijden in Sri Lanka, maar dit is niet aan te raden omdat het een lokaal afgegeven rijbewijs vereist naast een internationaal rijbewijs en de rijomgeving is zeer risicovol.
Ik heb ook gebruik gemaakt van taxicharters, maar de rijomstandigheden zijn niet geschikt voor chauffeurs uit ontwikkelde landen. Ik vond het moeilijk voor niet-lokale professionals om door de ruwe wegen en het ruwe lokale rijgedrag te komen.
Ik raad reizigers, vooral degenen die Sri Lanka voor het eerst bezoekenendegenen die met kleine kinderen reizen of begeleid worden door ouderen, sterk aan om gebruik te maken van taxicharters, ook al kost het iets meer. Er gaat niets boven de gemoedsrust van het vrij zijn van de stress en angst van het gebruik van het openbaar vervoer in een onbekende plaats en in staat zijn om het meeste uit uw beperkte tijd te halen.
Er zijn verschillende lokale charterbedrijven voor buitenlandse reizigers, maar een van de meest gerenommeerde is LankaMe, gerund door Sri Lanka Taxi Charter Service.
LankaMe wordt gerund door Japanners die kwaliteit nastreven. Het is populair om zijn zorgvuldige service en gastvrijheid (zie hieronder). Het heeft ook Engels sprekend personeel en chauffeurs, waardoor het een veilige keuze is voor Europese reizigers.


Gebruik car-dispatch apps zoals UBER of PickMe


Voordelen:.
- Duidelijk en veilig: de app bepaalt vooraf de prijs en legt de route vast, dus er is minder risico op afzetterij. Betalen met creditcard is ook handig, dus contant geld is niet nodig.
- Comfortabel vervoer: komt meestal aan in een personenauto (met airco en veiligheidsgordels), dus je hoeft je geen zorgen te maken, zelfs niet als je veel bagage hebt. Je hoeft niet te onderhandelen over een taxi.
- Onmiddellijke regeling: bel vanaf je smartphone en een auto komt je ophalen op je huidige locatie. Problemen kunnen ook worden gemeld en er kan hulp worden geboden op de app.
Nadelen:.
- Niet beschikbaar in landelijke gebieden: Uber en de lokale app PickMe zijn vooral beschikbaar in stedelijke gebieden zoals Colombo en Kandy. Voertuigen zijn mogelijk niet beschikbaar op het platteland of in toeristische gebieden.
- Duurder dan openbaar vervoer: Hoewel goedkoper, zijn ze duurder dan bussen. (*PickMe is gebaseerd op een afstandssysteem tijdsgelden, dus het is gevoelig voor files).
- Meldingen van instabiliteit: er zijn gevallen geweest waarbij de tarieven tijdens piekperiodes bijna verdubbeld zijn als gevolg van surge pricing, en waarbij chauffeurs meer dan 30 minuten moesten wachten op een chauffeur. Er zijn ook gevallen bekend van te hoge tarieven.
- Communicatieomgeving vereist: een internetverbinding zoals een lokale SIM-kaart of Wi-Fi is essentieel om PickMe te kunnen gebruiken, wat in principe een registratie via SMS-verificatie met een lokaal telefoonnummer vereist.
In het verleden konden mensen om een auto bellen met behulp van ride-sharing apps zolang ze een smartphone hadden, vooral in grote steden zoals Colombo en Kandy. Uber, dat bekend is in het buitenland, en PickMe, een Sri Lankaanse app van eigen bodem, zijn de meest gebruikte voorbeelden.
PickMe heeft ongeveer 100.000 geregistreerde voertuigen en heeft zijn servicegebied uitgebreid naar Galle in het zuiden, Trincomalee in het oosten en de oude stad Polonnaruwa. Uber, aan de andere kant, stelt in zijn jaarverslag over 2024 dat “de vraag naar intercity reizen (langeafstandsgebruik) snel toeneemt”, en het lijkt erop dat steeds meer gebruikers langeafstandstaxi’s boeken via de app.
Het grootste voordeel van het gebruik van apps is dat de tarieven en routes van tevoren vastliggen. In tegenstelling tot conventionele tuk-tuks en taxi’s hoef je niet te onderhandelen over de prijs voordat je instapt, of je af te vragen of je de lange weg genomen wordt. In tegenstelling tot traditionele tuk-tuks en taxi’s hoef je niet te onderhandelen over de prijs of je af te vragen of je te ver wordt gebracht.
Er kan ook contant worden betaald, dus je hoeft geen grote hoeveelheden contant geld mee te nemen. Veiligheidsfuncties zoals het automatisch delen van de ritgeschiedenis en een noodoproepknop zijn ook geruststellend, en de reisveiligheidsgidsen van ambassades over de hele wereld raden het gebruik van car-dispatch apps aan voor nachtelijke reizen.
De ervaringen van reizigers zijn echter niet altijd zo rooskleurig. Als gevolg van brandstoftekorten en stijgende leasekosten voor auto’s wordt de piekprijs vaak geactiveerd wanneer de vraag groot is, en er zijn een aantal klachten binnengekomen over tarieven die bijna het dubbele zijn van het normale tarief en lange wachttijden.



In sommige gevallen is ook gemeld dat chauffeurs de app halverwege stopzetten en proberen ‘contant te betalen’ of eenzijdig verzoeken voor kaartbetalingen annuleren. Er zijn ook nieuwsberichten geweest over problemen met te hoge tarieven waarvan toeristen het slachtoffer zijn geworden.
Bovendien werkt de app alleen betrouwbaar in stedelijke gebieden. In toeristische bestemmingen op het platteland, zoals Sigiriya en Udawalawe National Park, is het niet ongewoon om te lezen dat er ‘helemaal geen auto’ is of ‘onderweg geannuleerd’. Tuk-tuk touts zijn er nog steeds in overvloed op straat, en lokale media hebben gewaarschuwd voor intimidatie van app-gestuurde voertuigen in sommige gebieden.
Als je deze onzekerheid wilt vermijden en efficiënt rond de werelderfgoedlocaties wilt reizen in de beperkte tijd die je hebt, is de beste oplossing om van tevoren een taxicharter te boeken.



Charters bieden een vast dagtarief (of een afgetopte afstand), zodat je je geen zorgen hoeft te maken over extra kosten, en een toegewijde chauffeur kan flexibel inspelen op stops onderweg of plotselinge veranderingen in je route.
Je kunt het type voertuig specificeren, zoals een sedan of bestelwagen, zodat zelfs grote koffers met gemak kunnen worden ingeladen, en voertuigen met airconditioning zijn veel comfortabeler voor lange reizen. Bovendien is er een service waarmee je een chauffeur kunt aanwijzen die Japans (of een andere vreemde taal) spreekt als je dat wilt, zodat je gerust kunt overleggen over wat er tijdens je sightseeing gebeurt en culturele vragen meteen kunt beantwoorden.
Concluderend is Uber/PickMe een handige manier om korte afstanden binnen een stad af te leggen of om eenmalig ’s avonds laat te reizen.
Het leukste aan reizen in Sri Lanka zijn echter de langeafstandsreizen tussen steden en excursies in landelijke gebieden. Om de drie risico’s van fluctuerende prijzen, beschikbaarheid van verzending en inconsistente kwaliteit van de dienstverlening uit te sluiten, en om uw route naar wens te organiseren, is het regelen van een betrouwbare taxicharter voor vertrek de meest rationele keuze in termen van tijd, kosten en emotionele stress.
Tip: De lokale taxi-app PickMe op je telefoon is ook een goed idee als je een tuk-tuk wilt bellen. De prijs wordt weergegeven voordat je instapt, je hoeft niet te onderhandelen en je kunt gewoon je bestemming invoeren en een lege auto haalt je in de buurt op. De Uber-app is ook beschikbaar in Colombo en andere grote steden, dus als je te veel moet betalen door te dure taxi’s of tuk-tuks in een toeristisch gebied, probeer dan de app voor een ritje. Als je te veel moet betalen door te dure taxi’s of tuk-tuks in toeristische gebieden, probeer dan de app voor een rit. In toeristische gebieden kan het moeilijk zijn om een auto te vinden omdat sommige chauffeurs terughoudend zijn om de app te gebruiken, maar als dit het geval is, ga dan iets verder de hoofdstraten in of naar een meer bevolkt gebied en zoek opnieuw.
Reizen met de bus (langeafstandsbussen en lokale bussen)


Voordelen van langeafstandsbussen (expressbussen met airconditioning):.
- De tarieven zijn erg goedkoop en er zijn er veel: het tarief is slechts een paar honderd yen voor een rit van een paar uur. Expresbussen met airconditioning (expressbussen) rijden vaak tussen grote steden.
- Sneller dan treinen op sommige trajecten: op goed ontwikkelde hoofdroutes kun je je bestemming in sommige gevallen sneller bereiken dan met de trein.
- Comfort met airconditioning : airconditioning zorgt voor een aangenaam briesje en relatief comfortabel reizen, zolang je in een stoel zit.
Nadelen van langeafstandsbussen
- Ruw rijgedrag: chauffeurs van expressbussen met airconditioning hebben de neiging om snel te rijden en remmen soms niet af in bochten. De hobbels en schokken zijn hevig en kunnen wagenziekte veroorzaken.
- Overcapaciteit: zelfs als de bus vol is, worden passagiers gedwongen lange afstanden te staan als ze niet kunnen zitten.
- Onregelmatige dienstregeling: bussen vertrekken vaak niet op tijd en soms pas nadat een bepaald aantal passagiers zich heeft verzameld.
Voordelen van lokale bussen (standaardbussen):.
- Goedkoopste & grootste routenetwerk: kan overal komen, van de stad tot plattelandsdorpen. Korte afstanden zijn erg goedkoop, met tarieven die variëren van 20-50 roepies (ongeveer 0,1-0,25 euro).
- Lokale ervaring: de luide muziek en sfeer in de bussen geven je een voorproefje van het lokale leven. Flexibiliteit: je kunt een lift krijgen door je hand op te steken, zelfs buiten de bushaltes.
Nadelen van lokale bussen:.
- Altijd overvol en warm: de bussen zijn meestal overvol en het is meestal onmogelijk om te gaan zitten. Er is geen airconditioning, alleen ventilatoren, en de ramen staan helemaal open, dus je zit onder de uitlaatgassen en het stof. Erg fysiek vermoeiend.
- Veiligheidsproblemen: chauffeurs hebben zeer slechte rijgewoonten en het risico op ongelukken is groot. Er zijn gevallen bekend van bussen van rivaliserende bedrijven die met elkaar concurreerden om passagiers, wat resulteerde in hoge snelheden en voortdurend remmen in noodsituaties, wat zelfs tot ongelukken heeft geleid.
- Onbetrouwbare vertrektijden: het is niet ongewoon dat passagiers lang moeten wachten bij het vertrekpunt tot alle passagiers aanwezig zijn, waardoor het moeilijk is om de route te beheren.
Bussen vormen het dagelijks vervoer van de Srilankanen en zijn het belangrijkste transportsysteem met het meest uitgebreide routenetwerk van het land. Busroutes bestrijken elke hoek van het eiland, inclusief de hoofdstad Colombo en Kandy, en er is bijna geen plek op het eiland die niet bereikbaar is.
Er zijn ook frequente langeafstands-expressbussen tussen de grote steden , zoals tussen Colombo en Kandy en Colombo en Galle, die ’s ochtends vroeg en ’s avonds laat vertrekken.
De tarieven zijn verrassend laag: een korte rit kost een vast bedrag van enkele tientallen roepies (enkele tientallen yen) en zelfs langeafstandsritten kosten rond de 200-300 yen voor enkele uren. Bijvoorbeeld, tussen Colombo en Kandy (120 km) kost een gewone bus 150-300 roepies (ongeveer 0,75-1,5 euro), en zelfs een snelbus met airconditioning kost slechts ongeveer 1000 roepies (ongeveer 5 euro).
Je kunt betalen nadat je in de bus bent gestapt door de conducteur aan boord te vertellen waar je naartoe gaat en je krijgt je kaartje ter plekke. Lokale bussen volgen over het algemeen een ‘alleen-reizigers’ dienstregeling, wat betekent dat bussen vertrekken zodra ze vol zijn.



Tijdens daluren en op lokale routes is het niet ongebruikelijk dat bussen een uur of langer niet vertrekken vanaf de terminal totdat de passagiers zijn verzameld.
Deze onzekerheid van het niet weten wanneer de bus zal vertrekken is een groot risico als je reist met een strak schema. De eerste tip voor het gebruik van bussen is om de belangrijkste terminals en haltes te kennen waar bussen naar je bestemming vertrekken en aankomen.
In sommige steden vertrekken langeafstandsbussen en lokale bussen vanaf verschillende locaties, en er kunnen aparte haltes zijn voor verschillende vervoerders (staat of privé). Er zijn informatiebalies bij grote busterminals, maar de borden zijn vaak verwarrend, dus als je verdwaalt, vraag dan gewoon aan iemand in de buurt waar je naartoe gaat en zij zullen je kunnen helpen.
Als je met een lokale bus wilt uitstappen, vertel de conducteur dan bij het instappen dat je bij XX wilt uitstappen (anders stopt de bus misschien niet).
Langeafstandsbussen met airconditioning (middelgrote bussen) hebben een witte of blauwe carrosserie en sommige routes lopen via snelwegen. Als je een van deze bussen neemt, zijn ze relatief comfortabel en rijden ze snel, maar ze staan erom bekend dat ze erg ruw rijden.



De rit is spannend: net als in een achtbaan haal je andere auto’s razendsnel in en word je door bochten geramd zonder te remmen. Als je niet gewend bent om te rijden, kun je snel dronken worden, dus het is aan te raden om medicijnen tegen misselijkheid mee te nemen voor langeafstandsritten.
Als de snelbussen vol zijn, moet je staand instappen, wat erg vermoeiend kan zijn als je geen zitplaats kunt bemachtigen. Vraag voordat je instapt aan de chauffeur of conducteur: “Heeft u een zitplaats?” en zo niet, dan moet je de moed hebben om op de volgende bus te wachten.
Aan de andere kant zijn de lokale bussen (rode staatsbussen en kleurrijk versierde privébussen) vaak oud en in een dubieuze staat van onderhoud, maar ze rijden regelmatig op alle routes en zijn flexibel genoeg om je in te laten stappen als je je hand opsteekt, zelfs buiten de bushaltes.



Je kunt echter geen comfort verwachten, want de bussen zijn altijd overvol en het is gebruikelijk dat je niet kunt zitten, het interieur is ventilatorgekoeld en de ramen staan open, zodat uitlaatgassen en stof van buiten zonder pardon naar binnen kunnen.
Verder zijn de rijmanieren ook slecht en zoals hierboven al vermeld, is er een constante stroom van beledigend competitief rijden en noodremmen. In feite komt er geen einde aan het aantal ongelukken dat wordt veroorzaakt door rivaliserende privébussen die met elkaar wedijveren om passagiers op de openbare weg, en de veiligheid is twijfelachtig.
Voor een veilige busreis moet je alleen overdag reizen en grote bagagestukken op schoot of aan je voeten houden. Als je rugzakken of andere voorwerpen bij de ingang moet achterlaten, zorg er dan voor dat je ze op slot doet en alle waardevolle spullen eruit haalt en ze bij je houdt.
Maak aan boord graag een praatje met de passagiers om je heen en als je je onwel voelt, doe het dan rustig aan en stap onderweg uit.
Samengevat is reizen per bus “goedkoop maar veeleisend” . Het contact met de lokale bevolking en de realistische reiservaring zijn echter onvervangbaar.
Het kan een waardevolle aanvulling zijn op het reisschema van een backpacker als je geld wilt besparen en voorrang geeft aan avontuur, maar je kunt het beter vermijden als je voor een korte periode reist en op zoek bent naar efficiëntie. Afhankelijk van uw reisstijl kunt u bussen in uw voordeel gebruiken.
Samenvatting: Geniet van Sri Lanka met het vervoermiddel dat het beste bij u past!
We hebben de verschillende vervoersmogelijkheden voor reizen in Sri Lanka vergeleken. De kenmerken van elk van de belangrijkste vervoerswijzen op het gebied van comfort, veiligheid, kosten en snelheid kunnen als volgt worden samengevat
- Het openbaar vervoer (trein en bus) is goedkoop, maar er zijn nog steeds zorgen over de nauwkeurigheid van de tijd en de veiligheid. Reizen duren vaak langer dan verwacht, vooral voor korte trips. Als je kiest voor goedkoop vervoer, kun je uiteindelijk alleen al aan vervoer kostbare tijd verspillen.
- Car-hailing apps zoals Uber/PickMe zijn erg handig in stedelijke gebieden. Ze zijn gemakkelijk te gebruiken voor reizigers omdat de tarieven duidelijk worden vermeld, er een gevoel van veiligheid is en er in het Engels kan worden gewisseld. Ze zijn echter vaak niet beschikbaar in landelijke gebieden, dus wees niet overmoedig. Het is ook belangrijk om te onthouden dat je een internetomgeving moet voorbereiden, zoals een lokale SIM en een registratie met een lokaal telefoonnummer (vooral PickMe).
- Rijden met je eigen huurauto of motor is niet aan te raden. De verkeersregels en de omgeving zijn heel anders dan in Japan en Europa en het is extreem gevaarlijk. Het is de tijd en moeite niet waard, omdat je niet alleen met een internationaal rijbewijs kunt rijden en de lokale vergunningsprocedures ingewikkeld zijn.
- Taxicharters zijn een comfortabele, veilige en efficiënte manier om je te verplaatsen. Met een privéauto met chauffeur kun je stressvrij sightseeën, en groepsgebruik verlaagt de lasten per persoon. Als je kiest voor een betrouwbaar bedrijf met Engelssprekende ondersteuning, kun je genieten van je reis zonder taalbarrières.
Beperkte reisroutes zijn kostbaar. Je wilt jezelf niet uitputten bij het kiezen van je vervoermiddel. Kies het vervoermiddel dat het beste past bij uw reisprioriteiten en geniet van het beste dat Sri Lanka te bieden heeft.
We wensen u een veilige en onvergetelijke reis naar Sri Lanka!



コメント